Įrašas
„pakalbėkime apie projektą “Su kuria valstybine IT sistema gydytojai kovoja visą dieną”.“
„Projekto esmė: visus metus (o gal ir ilgiau, jei ūpo bus), <…>, kuriai patinka jos darbas gydyti žmones, ir kuri sutiko man padėti, kiekvienos dirbtos dienos pabaigoje tiesiog pažymės, ar šiandien esveikata, Sodra, ir Ligonių kasų elektroninė sistema veikė be sutrikimų.“
„Gydytojai 9-12 metų studijuoja, o paskui negali normaliai dirbti ne todėl, kad nesuprastų, kas atsitiko jūsų gerklei, o todėl, kad sistemos, su kuriomis jiems reikia susidurti ir pildyti duomenis dėl kiekvieno paciento, tiesiog nustoja veikti, sukasi tie loading rateliai, galima barbenti pirštais į stalą, bet jokio įrašo ligos istorijoje nepadarysi, recepto neišrašysi ir nedarbingumo neišduosi.“
„Sistemos gali pjauti grybą, nepaisant investuotų milijonų eurų jų tobulinimui ir palaikymui, jūs galite susirgti ir ieškoti pagalbos, o gydytojas greta gydymo dar užsiima biurokratija ir IT administravimu (ir ne, perkraukite kompiuterį čia nepadeda).“
„Tikslas paprastas – parodyti kiek laiko neveikia valstybinės sistemos, ir kokią aukštą toleranciją tokioms nesąmonėms turime.“
„Kartais sistemos neveikia porą valandų, kartais – visą darbo dienos laiką.“
Įrašo komentarai
Siųsi SAM klerkam?
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=1150396522292080
+
Faktus, kurie jiems yra puikiai žinomi?
+
žinomi tik tiek, kiek patys susifdūrė, jei neveikimo dienos ir valandos būtų tiesiogiai monetizuotos, reakcija būtų kitokia 🙂
+
jos yra monetizuotos, tik mes to neskaičiuojam.
+
mes daug ko neskaičiuojam, kas “nemokama”. Dabar net “popierinė” neveikimo kaina nežinoma. 🙂
tamsta visiskai nesiorientuojate kaip tokios sistemos kuriamos. Klerkai ir ITisnikai paprastai neturi teises priimant sprendimus kokios sistemos ir komponentai bus naudojami ir sistemos neveikia ne del ju, o del ju vadovu ir ministeriu idiotisku sprendimu. Cia tas pats kas iki isnaktu dirbanti remontininka kaltinti del sugedusiu greituciu, nes kazkoks ministeris laiku neatnaujino auto parks ir neuzsake reikiamo kiekio atsarginiu daliu, neskyre tam lesu, ir dabar tenka is atlieku bandyti sulipdyti sena lauza
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=1554142018345452&reply_comment_id=512344734367894
+
Pats projektas netikęs. Sistema turėtų veikti, net jei interneto nėra. Duomenys sinhronizuotis gali ir vėliau, kai ryšys atsiranda, serveriai persikrauna ir pan. Nejau sistema negali veikti lokaliame tinkle, ar net kompe, jei ryšio nėra? Dar DOS laikais tai pavykdavo padaryt. Tada gydytojams nereiktų po darbo sėdėt. Ar tai jau taip sudėtinga?
+
Tos papildomos funkcijos šekelį papildomą kainuoja. O kaina turi būti kuo mažesnė. Todėl ir turim vieno nebackup’inamo centrinio servo su krūva terminalų sistemą, nes tai atitiko maks leidžiamą kainą.
+
Aišku kad kaštuoja, ir nemažai. Pigiau kai gydytojai naktimis dirba sistemai nemokamai.
+
55 lemai skirti ir dar neužteko?
+
kas gali paneigti, kad sistema kurta, kad ją galima būtų lopyti amžinai? Estai susitvarkė. Patiems ir kitoms EU šalims tinka. Siūlėm pirkti, siūlėm konsultantus atvežti. SAM netinka, nors tu ką.
+
na jūsų žiniai visas sistemas reikia ‘lopyti amžinai’, bet kai kurios iš jų bent gerai veikia.
pabandysiu dar kartą paaiškinti. Gydytojui savo kompiuterio ekrane pastebėjus, kad kažkas ne taip, kaip turėtų būti, taip yra nebūtinai dėl to, kad kažkas nutiko Registrų centre. Gydymo įstaigos daugeliu atveju naudoja kitų privačių tiekėjų kurtas sistemas, kurios su esveikata susieja tik per integraciją, aka duomenų perdavimo tiltą.
Suprantu, kad gydytojas nebūtinai tą supranta, nebūtinai ir turi suprasti, bet kiekvienu nelaimės atveju sukarti visus šunis ant vienos įstaigos yra nesąžininga.
Turim daug atvejų, kai skambina gydymo įstaigos specialistas, susirenkam detales ir einam aiškintis, susisiekiam su tos įstaigos naudojamos sistemos prižiūrėtojais ir paaiškėja, kad problema jų pusėje.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=1546585505847406&reply_comment_id=554087313342487
+
Labai laukčiau jūsų duomenų, kad RC pusėje nurodytomis dienomis sistemos veikė be sutrikimų.
+
paprastai gydytojų tokiais atvejais prašome patikslinti neveikimo pobūdį. Jei galima, patikslinti laiką. Nes tikrai taip nebuvo, kad nurodytomis dienomis neveikė visa eSveikata ir niekas nieko negalėjo daryti.
Pabandom pabendradarbiauti. Ačiū.
+
Jūs tuo tarpu toje pusėje esate ir prašote sistemos vartotojų tikslinti, kas neveikė ir kada neveikė, kas šiaip jau yra gera visos sistemos iliustracija.
+
mūsų duomenys nerodo, kad nurodytomis dienomis buvo sisteminių neveikimų.
Dėl sistemos iliustracijos – visos valstybė esveikatos sistema yra ne tik RC prižiūrima centrinė jos komponentė. Ją sudaro kitų įstaigų (VLK, Sodra, etc.) valdomos sistemos, gydymo įstaigų naudojamos sistemos, galų gale tie patys kompiuteriai, internetas, elektra, kuriuos kasdien visi naudojame.
Dėl to ir prašoma patikslinti, nes mes negalime žinoti, kuris iš išvardintų komponentų neveikia. Gali būti, kad vieną iš nurodytų dienų <…> darbe tiesiog buvo trumpam dingęs internetas?
Dabar gi tai ką sakote, galima palyginti su pacientu, kuris atėjęs pas gydytoją tiesiog pasako “skauda”. Viskas turim 1 lentelėj. Nei kur, nei kas, nei nuo kada, nei koks tas skausmas.
+
01 04 14:41
01 05 12:11
01 06 11:47
01 10 12:48
01 11 07:25
+
Screenus mielai pamatyčiau, nes žinomi atvejai, kai gydytojams ekranuose rodomo pranešimai trikdžio priežastimi nurodo esveikatą. Tiesiog. Nes taip paprasčiau. Ir tai tikrai nėra RC sugeneruoti pranešimai, o tų sistemų prižiūrėtojų. Pasigilinus į problemą paaiškėja, kad ligoninės sistemos prižiūrėtojas kažko nepadaręs. Nesakau, kad taip būna 100% atvejų, bet tikrai dažnai.
Dar vienas klausimas, ar <…> pastebėjusi sutrikimą apie jį kažkam iš savo IT ar RC praneša, ar tiesiog pasidaro printscreeną ir pasižymi pliusiuką?
Aš čia tam, kad padėčiau, ne pasiteisinčiau. Bet jei jūsų tikslas nėra problemos sprendimas, tuomet palinkėsiu gražaus savaitgalio.
+
Gydytojo darbas yra gydyti.
IT admino darbas – prižiūrėti sistemą.
Tuo tarpu jūs nesate nei gydytojas nei IT sistemos administratorius.
Komentarai iš paskutinių jūsų viešų pagalbų:
“Pirmadienį turėjome tokį atvejį, kai per trumpą laiką buvo perduotas didelis kiekis duomenų ir sistema nespėjo jų apdoroti”.
Tada sakėte, kad greičiausiai iš VLK. Minėjote, kad tokių užklausų paserviruoja ir Sodra.
Esate į Microsoft nukreipinėjęs ugnį, lietus yra buvęs – visada kas nors kitas kaltas, o jūs visada padedat.
+
Daug ką nesunkiai išspręstų paprasto Status page integracija. Gal valstybė gali sau leisti Atlassian servisiuką nusipirkti ir susiintegruoti ar geriau tiesiog per PR komunikuoti su vartotojais? https://www.atlassian.com/software/statuspage
+
Kadangi neatsakėte į klausimą, kas buvo daroma jūsų atveju, kai buvo pastebėti sutrikimai, teiginys apie kaltinimus naudotojams atmestinas 🙂
Išraiškingesnė būtų statistika laiko, kai visos trys sistemos veikė. Ji ne tik kad gali, o turėtų būti kaupiama programiškai, matuojant iš kelių taškų.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=1330982814365335
+
Daug detaliau, ir be žmogiškųjų sąnaudų. Tai visai ne raketų mokslas, yra nemokamų atvirojo kodo įrankių.
Liūdniausia, kad matant SAM požiūri, jokių vilčių į geresnį veikimą nenusimato. Prašo milijonų, bet mano manymu tai bus išleista aplinkui pudruojant, bet ne ten kur reikia.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=1153410258691227
+
pirmiausia į žmones, komandą. Tada į viziją. Tada į greitų problemų sprendimus. Ir tada dėlioti sistemos perrašymo variantus, einant link to, ko norėtume.
Dabar į hardwarą ir mobilų appsą. Tik koks skirtumas, kas neveiks – web’as ar appsas, jei pamatų nėra.
Problema užprogramuota iš pat pradžių, nes Lietuva neturi atskiros (turinčios kompetencijas ir galias) institucijos, kuri realiai konsoliduotų vieną valdžios IT biudžetą. Dabar 10 institucijų ir Ministerijų atskirai programuoja savo IT išlaidas, be jokio strateginio skėčio ir koordinacijos. Ir po to visi tuos atskirus IT biudžetus sėkmingai išleidžia, suprantama ant skirtingų ir nesusikalbančių sprendimų.
Antras, ir dar svarbesnis, klausimas – ar valdžios darbas yra rinkti / standartizuoti duomenis, ar, iš kitos pusės, kurti programinius sprendimus tų duomenų pagrindu? Į šitą strateginį klausimą niekada ir nebuvo iki šiol atsakyta.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=541745221248071
Darbo organizavimas medicinoje visiškai netobulas. Reikia, kad kiekvienas gydytojas turėtų asistentą – ,,rašytoją” popieriams ,,gadinti” arba kompiuteriui maigyti. Teko Prancūzijoje stebėti gydytojo ir paciento bendravimą. Kol gydytojas sunėręs rankas sau ant krūtinės kalbėjo su ligoniu ir rinko anamnezę, jo asistentė sekė jų pokalbį viską žymėjosi užrašų lape. Stebėjausi gydytojo lengvu bendravimu, tarsi senų pažįstamų pasikalbėjimu. Lietuvoje toks bendravimas būtų jį nesusipratimas – gydytojas bendrauja su popieriumi ar kompiuteriu, o pacientas tik ,,tarp kitko”.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=2432901020219026
Toks jausmas, kad paskaičiau apie teismų e-sistemą Liteko.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=881724759742457
tai kad sąskaitas apmoka dirbantys laisvu laiku nereiškia, kad nekainuoja.
Žiūrint grynai praktiškai ir paliekant moralę šalin, parvargę medikai kainuoja, nes daro klaidas. Arba serga. Arba emigruoja. Arba toks kompiuterinia bardakas mažina mediko profesijos patrauklumą ir į medicinos studijas nestoja geriausi. Kad kainuija viena ar kita forma, tai faktas.
Jei buhalteriai kažko nemoka suskaičiuot, tai dar nereiškia, kad kainos nėra.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=869879397399458&reply_comment_id=1083905036338898
Sveikintinas projektas!
Labai lauksiu pasidalinimo rezultatais, ☺️Kažką panašaus bandėm organizuot. Nuorodą įkeliu.
www.manoapklausa.lt/res/135775199628070
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=518905270130006
+
Jūsų apklausa įdomi. Keletas pastebėjimų. Pirma, nėra korektiška visą e.sveikatą vadinti ESPBI IS, nes ESPBI IS yra tik dalis e.sveikatos. Antra, 23 ir 24 punktuose visi įsitikinę, kad už veikimą yra atsakingi Registrų centras ir SAM, bet visi užmiršta gydymo įstaigos atsakomybę. Žr. mano komentarą žemiau.
+
priimu pastabas, sudarydami klausimyną nesikonsultavom su IT specialistais. Dėl gydymo įstaigų atsakomybės girdėjau, kad nuo jų priklauso greitaveika. Tik finansavimą jos gauna pagrinde iš teritorinių VLK skyrių, o tai SAM pavaldi institucija. Todėl kolegos dalinai yra teisūs.
Dėl e. sveikatos teikėm pasiūlymus ( jei domina, galiu pasidalinti) SAM , viceministrės atsakymas buvo- ne prioritetinė sritis. Kol medikai nuolankiai kentės, tikrai nebus motyvo keisti. Tokios apklausos naudingos ir labai reikalingos. Tačiau pildomos vangiai. Iš trečio karto surinkom kiek daugiau nei 800 respondentų, nors dirba apie 14000 asmenų.
e.sveikata nėra vientisa sistema, kaip jūs įsivaizduojate. Tai yra daugelio atskirų sistemų rinkinys. Sveikatos priežiūros įstaigoje būna įdiegta vietinė informacinės sistema, kuri vadinasi bendriniu pavadinimu – sveikatos priežiūros informacinė sistema – SPĮ IS, kuri pagal jos tiekėjus gali vadintis Polis, Esis, Foxus, Hisas ir kt. pavadinimai. Tuo tarpu Registrų centre yra įdiegta centrinė sistema kaip platforma, kuri vadinasi – ESPBI IS, pastarojoje dar yra receptų ir medicininių vaizdų posistemės. SPĮ IS ir ESPBI IS yra visiškai atskiros sistemos ir tarpusavyje susijusios tik per integracijas. Ir kai gydytojui neveikia e.sveikata, neaišku kas neveikia – ar SPĮ IS, ar ESPBI IS, ar abi. Dar smagiau yra tai, kad už SPĮ IS veikimą atsako koks nors kitas tiekėjas, o ne Registrų centras, kuris atsako tik už ESPBI IS veikimą.
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=742709330789046
+
kai jums automobilis neužsiveda, jums yra didelis skirtumas, dėl kurios jo dalies gedimo negalit nuvažiuot kur jums reikia?
Mes be RC dar ministeriją vieną turim šiaip apie šituos klausimus.
+
Blogas jūsų palyginimas su automobiliu. Automobilį iš skirtingų detalių pagamino vienas tiekėjas, kuris už gedimus paskui ir atsako. Tuo tarpu e.sveikatą iš skirtingų sistemų surinko skirtingi tiekėjai ir vieno tiekėjo, kuris už viską būtų atsakingas ten nėra. Tai esminis skirtumas. Už SPĮ IS veikimą atsako SPĮ IS tiekėjas, už ESPBI IS veikimą atsako Registrų centras. O kai už skirtingas sistemas atsako skirtingi tiekėjai yra klasikinė situacija, kai gali susidaryti tipinė “ping-pong” žaidimo tarp tiekėjų rizika. Aišku, gydytojui, kaip vartotojui, kai neveikia e.sveikata, yra visiškai neįdomu kuris tiekėjas yra atsakingas.
Ideja gera, tačiau kam fiksuoti kiek informacinė sistema (IS) neveikė, jeigu pagal savo statusą (žr. VIIVĮ ir RISR) jinai ir negalėjo/neturėjo būti eksploatuojama.
Kadangi panašių IS turime laabai daug, nebus kam pareikšti pretenzijų – IS neveikia nes ir neturi veikti, nebent kils noras išsiaiškinti kur gi “dingo” pinigai (disclaimer: rizikingas užsiėmimas).
Istorijos mėgėjams:
“Registrų centras neveikiančią IS pripažino tinkama naudoti”
https://www.valstybeskontrole.lt/LT/Post/13488/registru-centras-neveikiancia-informacine-sistema-pripazino-tinkama-naudoti
https://www.facebook.com/rytis.zaloga/posts/pfbid032C1Nw1f4XdpuvHKiokRz7nQ9tJDuraJN41HdeJJeDX3fezjSqY8h11HCtJUnnf27l?comment_id=1373729466723105